Space Iklan Islami

Ketika Seekor Unta Berbicara Karena Kehendal Allah - Kisah Islami

Posted by I S L A M A D I N A on 12.22.2016

Kisah ini berlaku pada zaman Rasulullah SAW yang mana ada seorang Yahudi yang menuduh seorang Muslim mencuri untanya . Lalu orang Yahudi ini pun membawa empat orang saksi palsu dari golongan munafik . Setelah itu , Nabi SAW memutuskan hukum yang unta itu adalah milik orang Yahudi . Malah , Baginda SAW juga memutuskan untuk memotong tangan orang Muslim itu  sehingga orang Muslim itu kebingunggan . Kemudian , orang Muslim itu mengangkatkan kepalanya dan menadah tangan ke langit seraya berkata , "Ya Tuhanku , sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui bahawa sesungguhnya aku tidak mencuri unta itu ."

Selepas berdoa , orang Muslim itu berkata kepada Nabi SAW , "Wahai Rasulullah , sungguh keputusanmu itu adalah benar , akan tetapi mintalah keterangan dari unta ini. " Kemudian Nabi SAW bertanya kepada unta itu , "Wahai unta , sebenarnya engkau ini milik siapa? "Lalu unta itu menjawab dengan sebutan yang fasih dan terang . "Wahai Rasulullah , aku adalah milik orang Muslim ini dan sesungguhnya para saksi itu adalah dusta belaka."

Akhirnya Rasulullah SAW berkata kepada orang Muslim itu , "Wahai orang Muslim , beritahulah kepadaku , apakah amalan engkau sehingga Allah Taala menjadikan unta ini dapat bercakap perkara yang benar?" Orang Muslim itu pun menjawab: "Wahai Rasulullah , aku tidak tidur di waktu malam sehingga terlebih dahulu aku membaca selawat ke atas engkau sebanyak sepuluh kali." Lantas Rasulullah SAW bersabda : "Engkau telah selamat dari hukum potong tanganmu di dunia dan selamat juga dari seksaan di akhirat nanti dengan sebab berkatnya engkau membaca selawat untukku."

Pengajaran Cerita
Sebenarnya membaca selawat itu sangat digalakkan kerana ganjaran pahalanya yang sangat tinggi di sisi Allah SWT . Dengan berselawat ke atas Nabi SAW dapat melindungi diri kita dari segala macam bencana yang menimpa , baik di dunia mahupun di akhirat nanti . Merujuk pada kisah ini jelas menunjukkan bahawa orang Muslim yang dituduh mencuri itu mendapat perlindungan daripada Allah melalui seekor unta yang menghakiminya . Justeru , marilah sama-sama kita banyakkan berselawat ke atas Baginda SAW.

Blog, Updated at: 19.36.00

0 comments:

Posting Komentar

Terima kasih sudah Berkunjung Ke Blog Ini..Silahkan Berkomentar Asal dengan bahasa santun dan saling menjaga kesopanan.
Hidup Blogger Indonesia..!!!!

Popular Posts

Diberdayakan oleh Blogger.

DIMANA ALLAH / TAUHID